reklama

Prečo nerozumiem politikom?

Sú dve možnosti, buď rozprávajú keď nemajú čo povedať a svoje prejavy zahmlievajú demagógiou a populizmom, alebo je chyba u mňa, akosi nie som súci na slovo. Táto druhá možnosť ma dosť vyľakala, preto som sa rozhodol svoju schopnosť rozumieť iným otestovať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Spomenul som si na myšlienku, ktorú vyslovil Lev Nikolajevič Tolstoj: „Významní ľudia hovoria k nám ako príroda, jednoducho a zrozumiteľne.“ Nepochybne významným človekom bol aj Albert Einstein, ktorý vymyslel teóriu relativity. Tak som sa začal zaujímať, čo to vlastne vymyslel a prečo to urobil. Ľudia sa snažili zmerať rýchlosť svetla dávno pred Einsteinom, problém bol v jej veľkosti. Preto ju skúšali zmerať aj na mesiacoch Jupitera, porovnávaním obehu mesiaca podľa výpočtu rovnomerného pohybu okolo Jupitera, s obehom pozorovaným zo Zeme. Obeh pozorovaný zo Zeme je oneskorený o čas, ktorý svetlo potrebuje na prekonanie vzdialenosti z mesiaca Jupitera na Zem. Z tohto času a vzdialenosti medzi oboma telesami sa už dá ľahko vypočítať rýchlosť svetla. Problém nastal keď svetlo z mesiaca približujúceho sa k Zemi malo rovnakú rýchlosť ako svetlo z mesiaca vzďaľujúceho sa od Zeme. To celé meranie urobilo nedôveryhodným. Kým vedci hľadali chybu v meraní, prišiel Einstein so šokujúcim tvrdením. Celé by to mohlo fungovať, keby meter a sekunda nemali stálu veľkosť, ale by sa skracovali a predlžovali. Lenže metre a sekundy nevyjadrujú iba rýchlosť, ale vyskytujú sa aj v ďalších fyzikálnych jednotkách. Takže ich zmena by ovplyvnila celú fyziku. Aby to nebol iba nápad pacienta psychiatrickej kliniky, musel ich podložiť matematickými výpočtami. Vyšlo mu, že svetlo má hmotnosť a v hmote je ukrytá energia. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z uvedeného som usúdil, že ľahšie porozumiem Einsteinovi, než našim politikom. Asi to bude tým, že Einstein hľadal pravdu a politici hľadajú voličské hlasy. Keďže aj ja som volič, dúfal som, že budú hovoriť ako príroda, jednoducho a zrozumiteľne. Podobne ako Albert Einstein.

Ján Melas

Ján Melas

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Naši predchodcovia nazhromaždili obrovské množstvo poznatkov a vedomostí o svojom živote, v čase pred tisícročiami až dodnes. Je pre mňa fascinujúce, že už vtedy riešili spoločenské problémy, ktoré pretrvali do našich čias. Zaujíma ma, či ich spôsob riešenia problémov, je aktuálny aj v dnešných časoch. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu